جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    فقه / رساله استفتائات- جلد 1 / نماز
    مبطلات نماز


    سؤال 1314. معيار بر هم خوردن صورت نماز چيست؟

    یک امر عرفی است، مثلاً به اندازۀ‌ یک رکعت در نماز ساکت بماند.

     

    سؤال 1315. کسي که بعد از قرائت سورۀ‌ حمد، به قصد دعا نه به قصد جزئيّت، آمين مي‌گويد، چه حکمی دارد؟

    جایز نیست.        

     

    سؤال 1316. در نمازهاي اخفاتيه، اگر براي متوجّه‌کردن شخصي به مطلبي که تذکّر آن لازم است، مثل اينکه فرزند در حال انجام کار خطرناکي است يا کسي در مي‌زند، آيا مي‌توان کلماتي را بلندتر گفت يا با دست و ابرو اشاره کرد؟ آيا اين‌کار مبطل نماز است؟

    بلندگفتن حمد و سوره جایز نیست، مگر ذکری نظیر «الله اکبر» را بلند بگوید. و اشاره با دست و ابرو نيز جایز است.

     

    سؤال 1317. چنانچه کسي هنگام نماز مطلب خنده‌داري را به‌ياد بياورد و بخندد يا لبخند بزند، آيا نمازش باطل مي‌شود؟

    باطل نمی‌شود، مگر خنده‌ای باشد که او را از صورت نماز بیرون کند.

    سؤال 1318. اگر در حالت بستن چشم‌ها در نماز، انسان بهتر بتواند حواسّ خود را جمع کند، بستن چشم‌ها چه حکمی دارد؟

    جایز است.

     

    سؤال 1319. اگر شخص نمازگزار در حين نماز، بدون اينکه صورت خود را برگرداند، با چشمانش طرف ديگري غير از قبله را نگاه کند، آيا نماز او اشکالي دارد؟

    نماز باطل نمي‌شود.

     

    سؤال 1320. اگر بدون انحراف بدن از قبله، کسي صورت خود را عمداً يا سهواً از قبله بگرداند، نماز او چه حکمي دارد؟

    اگر به طرف راست یا چپ برسد، نماز باطل است.

     

    سؤال 1321. آيا در حال نماز، جواب دادن به سلام کودک مميّز، واجب است؟

    واجب است.

     

    سؤال 1322. اگر انسان در مسجد مشغول نماز باشد و عدّه‌اي نيز در حال نماز يا ذکر باشند و کسي وارد شود و سلام کند:

    الف) آيا بر همه جواب سلام واجب است يا فقط بر کساني که مشغول نماز نيستند؟

    کسانی که نماز مي‌خوانند، لازم نيست جواب بدهند.

    ب) اگر نمازگزار شک کند که آيا کسي جواب سلام را داده يا خير، وظيفۀ‌ او چيست؟

    وظیفه‌ای ندارد.

     

    سؤال 1323. اگر تحيّت و سلام به نمازگزار با صيغۀ‌ سلام نباشد، مثلاً طرف مقابل به عنوان سلام دست خود را براي نمازگزار بلند کند،‌ آيا جواب دادن واجب است؟

    واجب نیست، بلکه جایز هم نیست.

     

    سؤال 1324. آيا جواب‌دادن به سلامي که با زبان غيرعربي باشد، مثلاً به زبان انگليسي،‌ در نماز واجب است؟

    واجب نیست.

     

    سؤال 1325. اگر کسي به نمازگزار سلام کند، ولي نمازگزار متوجّه سلام او نشود و پس از چند لحظه متوجّه شود، آيا لازم است جواب بگويد؟

    واجب است.

     

    سؤال 1326. آيا ادامۀ‌ قهر بين دو نفر بيش از سه روز، مبطل نماز و روزه است؟

    مبطل نیست.

     

    سؤال 1327. شخصي مسئله‌اي را از روي رساله مطالعه کرده، ولي آن را اشتباه متوجّه شده و مدّتي به آن عمل کرده است. اگر پس از آن به اشتباه خود پي ببرد، نسبت به نمازهاي گذشته چه وظيفه‌اي دارد؟

    قضا لازم نیست.

     

    سؤال 1328. آيا بلند بودن موي زير بغل يا موي زيرشکم، موجب بطلان نماز مي‌شود؟

    موجب بطلان نیست.

     

    سؤال 1329. چنانچه در حين نماز احتياط، از کسي حدث اصغر سر بزند، آيا همان نمازاحتياط بايد اعاده شود يا اصل نماز؟

    اصل نماز.

     

    سؤال 1330. اگر نمازگزار در حين نماز شک کند کاري که نماز يا وضو را باطل مي‌کند رخ داده يا خير،‌ چه‌ وظيفه‌اي دارد؟

    نماز او صحیح است.

    سؤال 1331. نمازگزاري در سجدۀ‌ آخر نماز صبح، يک لحظه از خود غافل شده و حين ذکر ساکت مانده و نمي‌داند آيا خوابش برده است يا خير، اکنون چه وظيفه‌اي دارد؟

    اشکال ندارد.

     

    سؤال 1332. اگر نمازگزار پس از تکبيرة‌الاحرام شروع به قرائت نمايد و پس از آن به خود آيد که در تشهّد رکعت آخر نماز است، آيا نماز او صحيح است؟

    صحیح است.

     

    سؤال 1333. نمازگزار پس از تکبيرة‌الاحرام متوجّه شده که آدامس خود را از دهانش خارج نکرده است و در حين نماز نيز نمي‌تواند آن را بيندازد، آيا مي‌تواند آن را کنار دهان خود نگه دارد و نماز خود را بخواند؟

    می‌تواند.

     

    سؤال 1334. اگر در سلام آخر نماز (السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُه‏)، يکي از مبطلات براي نمازگزار به ‌وجود بيايد، نماز او چه حکمي دارد؟

    نماز باطل است.

     

    سؤال 1335. اگر نمازگزار از خروج باد معده جلوگيري کند تا نمازش تمام شود، آيا نماز او صحيح است؟

    نماز صحیح است.

     

    سؤال 1336. آيا شمردن تسبيحات اربعه به وسيلۀ‌ انگشتان در نماز،‌ اشکالي دارد؟  

    اشکال ندارد.

     

    سؤال 1337. کشتن مگس، زنبور و نظایر آن در حين نماز، آيا نماز را باطل مي‌کند؟

    نماز را باطل نمي‌کند.

    سؤال 1338. نمازگزاري که قبل از نماز شيريني يا پولکي خورده و مقداري از آن بين دندان‌هايش مانده است و در حين نماز کم کم فرو رود، آيا نماز او صحيح است؟

    صحیح است.

     

    سؤال 1339. آيا تکلّم سهوي در نماز، به چيزهايي که ذکر خدا محسوب مي‌شود، مثلاً پس از عطسه، «الحمد لله ربّ العالمين» بگويد يا صلوت بفرستد، مبطل است؟

    نماز را باطل نمی‌کند.

     

    سؤال 1340. اگر کسي سهواً در نماز، نام يکي از معصومين(سلام‌الله‌علیهم) را بياورد، مثلاً موقع بلندشدن طبق عادت و سهواً «يا علي» بگويد، ‌نماز او چه حکمي دارد؟

    باطل نمی‌شود.    

     

    سؤال 1341. اشاره‌کردن به فرزند يا نوازش او و نيز نگه‌داشتن بچّه در بغل، حين نماز، آيا به نماز لطمه‌اي وارد مي‌کند؟ اگر آن بچّه محمول نجاست باشد، فرقی مي‌کند؟

    مبطل نیست و تفاوتی ندارد.

     

    سؤال 1342. در صورت برخورد شخصي با نمازگزار، بدن يا صورت او ناخواسته از قبله منحرف مي‌شود، آيا نماز او صحيح است؟

    صحیح است.

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365